Monday, 2 September 2013

Mi se rupe de Roger Waters și de Roșia Montană

Le-am alăturat în aceeași propoziție pentru că sunt subiectele ultimei săptămâni în online și mie mi se rupe de ambele. Am voie? Nu spun ca trebuie să vi se rupă și vouă sau că eu sunt cool că nu am nicio străbatere. Spun doar atât: mi se fâlfâie și sunt mai interesat, de exemplu, de meciul Nadal - Federer care se apropie la US Open, de noul album KOL care urmează să apară și de cât de frumoasă va fi această vară indiană. În rest o ard ignorant. 

Ok. Waters. N-am fost niciodată fan Pink Floyd (nu-mi place rockul progresiv) și de regulă nu merg la concertele artiștilor care nu-mi stârnesc niciun feeling, doar ca să dau și eu pe acolo. Atenție, nu contest câtuși de puțin faptul că trupa asta este legendară și nici impactul senzațional avut la vremea lui de The Wall și tot ceea ce a presupus el. Jos pălăria. Dar să te apuci tu, nene Roger, după 30 de ani, să pleci iar la drum cu măgăoaia asta, hm. Poate doar pentru elitiști și nostalgici. E ca și cum s-ar apuca U2 acum să mai facă o dată ZooTV și PopMart. N-ar mai avea niciun dumnezeu. Astea au fost bune la vremea lor, plus că le-a văzut deja lumea. Da, știu, The Wall Tour a avut doar vreo 20 și ceva de spectacole la sfârșitul anilor '70, pentru că era prea scumpă producția, dar asta e, ghinion. Eu unul nu văd sensul acestei gigantice călătorii în timp propusă în ultimii 3 ani de Waters, cu mesaje și subtilități pentru alte epoci, dar dacă treaba asta a avut așa succes, atunci foarte bine.

Cred însă că dacă U2 s-ar fi apucat să scoată din sertar conceptul unui turneu pe care l-au făcut deja și ar fi plecat iar cu el la drum ar fi fost desființați. Și așa spun mulți despre ei că sunt expirați și că de la Achtung Baby - Zooropa n-au mai scos nimic mișto. Asta deși ei fac un mega-turneu o dată la 4-5 ani, de fiecare dată prezentând un touring concept mai mult sau mai puțin revoluționar. Și tot scot albume, nu sunt un Greatest Hits ambulant ca alde Rolling Stones sau nenea Roger, tocmai amintit. Poate nu am săpat eu bine, dar am constatat că el n-a mai scos nimic nou de vreo 6 ani. Dar înțeleg că, genial fiind, i se iartă asta și nu este câtuși de puțin expirat. Apropo, ați remarcat ce ușor folosim noi cuvântul genial?

Mai mult decât atât, nu înțeleg de ce s-a făcut atâta caz în online despre articolul unui blogger pișcotar, care a primit o invitație la Waters și apoi a scris negativ pe blog despre concert. Nu vă dau linkul că deja i s-a făcut destulă reclamă. Lăsați-l dracului în pace și nu-l mai băgați în seamă. Toată lumea îl critică acum p'ăla, pe bloguri și pe Facebook. Dar ce treabă aveți voi cu el? De ce vă afectează atât ce a spus? De ce o luați personal? Dacă ar fi fost cine știe ce somitate, mare artist ceva, aș fi zis. Sau fie și o persoană publică habarnistă, tot aș fi înțeles dacă simți nevoia s-o critici. Dar așa? 

Doi la mână, foarte bine că nu i-a plăcut. Foarte bine că e un retardat lipsit de gusturi muzicale elevate și nu este udat în străfundul ființei sale de un geniu ca Waters, cu al său fabulos The Wall. Foarte bine că nu-i un elitist fornăit și are o altă părere. Și foarte bine că nu l-a lins în dos pe Waters doar pentru că a primit o invitație moca la concert. Oare ce ați fi zis dacă făcea asta? Mă amuză teribil impresioniștii care o ard cu replici de genul "Roger Waters nu e pentru oricine", pe ideea că dacă nu ai fost propulsat în nirvana după ce ai văzut The Wall e clar că nu ai înțeles nimic și ești un cocalar. Nu se acceptă ideea că poate sunt unii care înțeleg foarte bine dar pur și simplu nu sunt impresionați. Sau că alții n-au cum să nu remarce un pic de ipocrizie din partea unui artist la al cărui concert scorurile la sucuri, beri și hotdogi sunt mai mari decât e cazul, dar artistul respectiv critică consumerismul și corporații gen Coca Cola, în timp ce la concert se vinde chiar Cola. Da, știu că nu artistul stabilește prețurile alea, ci organizatorul local care încearcă să-și scoată banii, dar ironia rămâne. 

Bun. Roșia Montană. Nu m-a pasionat niciodată subiectul și nu-l cunosc în amănunt. Desigur, în mare știu despre ce e vorba - dezbaterea pare destul de simplă la suprafață. Eu de regulă încerc însă să nu gândesc la prima mână. E foarte ușor să aluneci în hipstereala și hipioțeala pe care o vezi la tot pasul în ultimele zile și să te dai mare ecologist, protestând din click-uri de mouse împotriva exploatării sau mergând la protestele din piețele publice ca un gură-cască habarnist. E simplu să spui "se poluează, se vor îmbolnăvi și vor muri oameni, deci să nu se exploateze!". Dar lucrurile nu sunt întotdeauna atât de simple pe cât par și, repet, atâta vreme cât nu am studiat în amănunt problema nu pot spune că am o poziție clară în acest caz. Și nici nu trebuie să am, pentru că mi se rupe, după cum spuneam. Însă nu-s sigur că ar fi doar efecte negative dacă s-ar exploata acolo și nici că acele efecte ar fi atât de dezastruoase. Ideea e că până una alta eu sunt ăla poluat, în special vizual, de către hipioții care s-au plictisit să salveze acel shithole numit Vama Veche și acum au dat peste Roșia Montană, aderând la această mereu vie cauză. Apropo, cică promotorul concertului, Emagic, l-ar fi tras de mânecă pe nenea Roger să spună ceva de Roșia Montană pe scenă, dar ar fi fost refuzat. Dacă așa a fost, atunci bravo lui pentru asta. Nu e cauza sa și habar n-are, la rândul lui, ce se petrece cu adevărat acolo. 

Așa că încheiem tot cu Waters, la capitolul AȘA NU se face un acoustic live. Zici că i-a pus cineva un pistol la tâmplă și l-a obligat să presteze. Nu înțeleg de ce vorbește în loc să cânte. Moartea pasiunii, lipsă totală de feeling. Găsești artiști amatori în parc care cântă piesa asta mai bine, la modul cel mai serios; asta în timp ce Waters e cel care a scris versurile, iar muzica a compus-o împreună cu Gilmour.

Știu, elitiștii scorțoși consideră că tocmai am spus o blasfemie.