Monday, 10 May 2010

Un prim review al cărţii

Probabil va rămâne şi cel mai complet, fiind venit dintr-o sursă foarte autorizată. Anume de la o admiratoare U2 care cunoaşte cel puţin tot atâtea lucruri despre trupă ca şi mine şi al cărei devotament este rar întâlnit. Pentru că-i place să menţină un low profile nu voi dezvălui cine este. Iată însă ce a avut ea de spus despre lucrarea mea:

And You Can Dream, So Dream Out Loud (U2 - Acrobat)

"Aflându-mă în postura de a fi citit deja mai multe cărți (și în diferite limbi) despre U2, nu mi-am fixat nicio așteptare, sperând să fiu surprinsă. Rar am constatat că anumite aspecte nu sunt abordate sau nu sunt tratate destul. Însă dezvăluiri pe anumite teme se fac pe tot parcursul cărții, neexistând neapărat o limitare a subiectului. Sentimentul care m-a însoțit pe tot parcursul lecturii a fost o întrepătrundere între anticipație, aducere-aminte și revelație.
Mi-a plăcut modul de abordare din primul capitol și anume constanta trecere în revistă a albumelor - o măsură pentru a accentua direcția în care se îndreptau raportând la un anumit moment prezent și subliniind totodată dorința, încercările și eforturile ce au dat naștere unei muzici de neuitat. Surprinzătoare sunt și asocierile dintre piese și cele ce le-au precedat.
Nu de puține ori entuziasmul din relatări se transferă asupra cititorului. Informatiile dezvăluite și mai ales influențele, respectiv poveștile din spatele unor concerte sau piese m-au impulsionat să vreau să aprofundez, să mă conving sau să-mi deschid și mai mult ochii și urechile atât către lumea U2, dar și către alți artiști. În cazul meu, cel mai mult m-a marcat poate capitolul despre spiritualitate. Iar prin analiza pieselor conștientizezi diversitatea de mesaje transmise prin versuri; ajungi să privești mult dincolo de aparent banala temă a dragostei, pentru că, în cazul celor de la U2, mesajul (însoțit de acorduri pe măsură) se dezlănțuie. Toate acestea sunt rezultatul unui proces de creație complex, atipic și uneori nonconformist, în care ei nu au pierdut niciodată contactul cu realitatea, originile și simplitatea, din care rezultă cele mai bune lucruri dacă este valorificată corespunzator.
Ca 'nemulțumiri' pot doar să amintesc câteva aspecte, ce țin însă de un nivel al detaliilor. Am remarcat analizele de amploare în cazul unor albume, ceea ce nu pot spune și despre primele, respectiv ultimele albume. De asemenea, tot pentru a păstra simetria, cred că ar fi trebuit exemplificat câte un concert mai important din cadrul fiecărui turneu și mentionate toate materialele de promovare lansate. Ca o ultimă observație, poate că mi-aș fi dorit să fie amintite și piesele lansate ca B-sides, cover-urile sau colaborările cele mai importante.
Aceste "regrete" personale însă nu-și au rostul; nu poți anticipa și satisface pe toată lumea în egală măsură. Desigur, volumul de informații disponibil diferă de la o perioadă la alta și pentru fiecare lucru în parte. La fel cum în unele părți se observă preferințele personale, e de înțeles ca în calitate de autor să deții libertatea asupra conținutului.
În acest caz, rezultatul este demn de toată admirația și se adresează tuturor iubitorilor de muzică bună (de artă, în general), atât celor mai puțin inițiați, dar chiar și acelora ce se socotesc cunoscători. Lucruri noi vor fi întotdeauna de aflat, iar o incursiune în trecutul formației favorite este oricând binevenită și o plăcere. Îndrăznesc să mai spun că pe parcursul întregii cărți se observă îmbinarea dintre pasiune, fascinație și mintea de economist. Bineînțeles, cred că pentru toată lumea deliciul acestei cărți îl constituie cele două relatări bazate pe experiența personală (și mi-aș fi dorit ca eu să nu le fi cunoscut în prealabil). Pentru că, nu-i așa, cel mai frumos e când îți dai seama că există o muzică care te acompaniază oricând, indiferent de dispoziție și când poți să te identifici în trăirile altor fani.
Cei de la U2 au îndrăznit să viseze încă de la început, au vrut să fie cei mai buni, iar dacă pentru filmul lor "Rattle and Hum" au fost îndelung criticați, între timp se poate afirma fără doar și poate că U2 își merită pe deplin locul în elita muzicală. Iubim o trupă unică, care de peste trei decenii se păstrează în actualitate și care merită sărbătorită, iar tu ți-ai demonstrat devotamentul incontestabil, încă o dată, prin intermediul acestei cărți.
Mulțumesc, Bogdan!"